Op school leer je wat je niet leert in de toekomst

Welkom op Basisschool Pantarijn, waar alles stroomt en in beweging is – een school met een toekomst. Een school waar leren, ontwikkelen en samen groeien centraal staan. Een school waar ouders hun kind vol vertrouwen naartoe brengen. Alle ouders hebben één ding gemeen: ze willen het beste voor hun kind. Ze verwachten van een school dat hun kind zich fijn voelt, zich optimaal kan ontwikkelen en waar het plezier heeft in leren. Pantarijn is zo’n plek. Wij geloven in een school waar kinderen niet alleen cognitief uitgedaagd worden, maar ook leren wie ze zijn, hoe ze samenwerken en hoe ze hun plek in de samenleving innemen.

Onze school: een diverse en dynamische leeromgeving

Basisschool Pantarijn is een school waar kinderen met verschillende achtergronden en talenten samenkomen. We hebben een rijke mix van leerlingen en zien deze diversiteit als een kracht. Onze schoolpopulatie weerspiegelt de maatschappij en biedt kinderen een leer- en leefomgeving waarin ze van en met elkaar leren. We streven naar een inclusieve school waar iedereen zich thuis voelt en waar gelijke kansen niet alleen een ideaal zijn, maar een dagelijkse praktijk.

Onze visie: een school die het verschil maakt

Onderwijs is meer dan alleen rekenen en taal. We willen kinderen voorbereiden op een steeds veranderende wereld. Daarom leren we ze vragen te stellen, samen te werken en bewuste keuzes te maken. Onze visie is geïnspireerd door onderwijspedagoog Gert Biesta. Hij stelt dat goed onderwijs kinderen helpt te ontdekken wie ze zijn en wie ze willen worden. Wij willen een school zijn waar kinderen groeien in zelfstandigheid, sociale betrokkenheid en kennis van de wereld.

Daar stopt ons denken overigens niet. Wij dromen van een school als een gemeenschap, een familieschool waarin iedereen – kinderen, ouders en leerkrachten, maar ook relevante zorg- en ontwikkelpartijen in een bredere context – samenwerkt. We laten ons inspireren door succesvolle onderwijsmodellen, zoals zichtbaar is in ‘de Maastrichtse droom’ en vertalen deze naar onze dagelijkse praktijk. Zo zal Pantarijn in beweging blijven, keuzes blijven maken die gelijke kansen creëren door te erkennen dat sommige kinderen zondagskinderen zijn en andere kinderen maandagkinderen, kinderen die net wat meer nodig hebben.

Onderwijskundig beleid: rust, structuur en maatwerk

Om kwalitatief sterk onderwijs te bieden, is rust in de school en in de klas essentieel. We werken met heldere routines en rituelen die zorgen voor structuur en voorspelbaarheid. Dit helpt kinderen om zich veilig te voelen en zich beter te concentreren op hun leerproces.

We hanteren de methode Kwink voor Sociaal-Emotioneel Leren en burgerschap.

De focus ligt op een stevig basisaanbod rekenen, lezen en taalverzorging in een thematische context.

Daarnaast zetten we in op maatwerk. Ieder kind is anders en heeft zijn of haar eigen leerbehoeften. We zien elk kind voor wie hij/zij is en differentiëren zowel cognitief als handelingsgericht. In de klas bieden we extra ondersteuning, zodat ieder kind zich in zijn of haar eigen tempo optimaal kan ontwikkelen.

Ons team: professioneel en gepassioneerd

Goed onderwijs vraagt om een sterk en gemotiveerd team. Ons team bestaat uit ervaren en gepassioneerde leerkrachten die zich voortdurend professionaliseren. We investeren in scholing en coaching en werken nauw samen om onze onderwijsvisie te realiseren. Wij werken samen met trainers van de Octogroep om de leeromgeving optimaal in te richten. Daarbij betrekken we ook ouders actief bij de school. We geloven dat onderwijs een gezamenlijke verantwoordelijkheid is en dat ouderbetrokkenheid een sleutelrol speelt in het succes van onze leerlingen.

Kwaliteitszorg: continu verbeteren

We streven naar het beste onderwijs en blijven onszelf ontwikkelen. Dat is geen holle frase, maar onderdeel van onze identiteit. We zijn een rolmodel voor de kinderen en door het juiste voorbeeld te geven zullen ook de kinderen in beweging blijven. Als lerende school meten we onze voortgang, analyseren we resultaten en luisteren we naar feedback van ouders, leerlingen en leerkrachten. Dit stelt ons in staat om snel in te spelen op verbeterpunten en onze aanpak continu te verfijnen. Ons doel is helder: een school zijn die elk kind de beste kansen biedt.

Plannen voor de toekomst: samen vooruit

De komende jaren willen we verder bouwen aan een toekomstgerichte school:

- Sterke focus op de basis: lezen, taalverzorging en rekenen zal altijd blijven
- Thematisch werken krijgt een centrale plek, zodat leren betekenisvoller wordt.

- Kennis van de wereld en woordenschatontwikkeling staat centraal in alle groepen.

- Een sterke leescultuur wordt bevorderd met een rijke schoolbibliotheek.

- Burgerschap en mediawijsheid bereiden kinderen voor op de maatschappij van morgen.

- Zorg en ondersteuning wordt nog beter afgestemd op de behoeften van ieder kind.

- Ouderbetrokkenheid draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen op school en wordt vergroot door structurele ontmoetingen en samenwerking.

Pantarijn is een school die zich blijft ontwikkelen, die durft te kiezen en daardoor werkt aan écht gelijke kansen voor alle kinderen. Wij willen een school zijn waarvoor ouders met overtuiging kiezen, een school waar kinderen met plezier naartoe gaan en waar leerkrachten zich met trots voor inzetten.